Soms komt het voor dat de koper van de woning de sleutel al krijgt voordat de woning officieel is overgedragen bij de notaris. In dit geval wordt er vaak een sleutelverklaring opgesteld. Hierdoor krijgt de koper de mogelijkheid om alvast te klussen of spullen op te slaan in de woning. Toch zitten er wel wat risico’s aan het vroegtijdig afgeven van de sleutel. Stel dat de verkoop toch niet doorgaat dan zit de verkoper met een half verbouwd of opgeknapt huis…dat wil je uiteraard voorkomen. Hieronder lees je daarom wat een sleutelverklaring precies inhoudt en waar je rekening mee moet houden.
Wat houdt een sleutelverklaring in
Wanneer de woning al leeg staat en de verkoper al is verhuisd, komt het soms voor dat de koper de woning al eerder in gebruik neemt. De koper wil bijvoorbeeld al spullen verhuizen of de woning verven voordat de woning officieel is gepasseerd bij de notaris. In dit geval kan er een sleutelverklaring opgesteld worden. Hierin staat vermeld dat de sleutel al eerder aan de koper ter beschikking is gesteld en er kunnen aanvullende afspraken in worden opgenomen. De sleutelverklaring wordt meestal opgesteld door de verkopend makelaar.
Wat staat in de sleutelverklaring
Hieronder staan enkele aandachtspunten opgesomd, die belangrijk zijn om mee te nemen in de sleutelverklaring.
- Toegestaan gebruik:
wat is toegestaan om te doen in de woning (schilderen, behangen, klein onderhoud, vloer leggen etc.) - Lasten van de woning:
op de dag dat de koper de sleutel krijgt, komen de lasten van de woning voor de rekening van de koper. Denk hierbij aan gas, water, elektriciteit en eigenaarslasten. - De aansprakelijkheid:
eventuele schade die ontstaat in de periode tussen de sleuteloverdracht en de ondertekening van de akte van levering. Denk hierbij aan brand- en opstalschade. - Inspectie van de woning:
de woning moet al een laatste inspectie hebben gehad voor de sleuteloverdracht. Zo wordt gekeken of de woning in dezelfde staat wordt achtergelaten als hoe dit is afgesproken in de koopovereenkomst. - Vergoeding:
er kan afgesproken worden dat er een vergoeding betaald wordt voor het eerste gebruik van de woning. Let wel op dat het risico bestaat dat dit als huurovereenkomst wordt gezien. In dit geval gaan de woning en de hypotheekschuld voor de inkomstenbelasting van box 1 naar box 3 en is de hypotheekrenteaftrek niet meer mogelijk.
Het is verstandig om je goed te laten adviseren voordat je in zee gaat en je handtekening zet. Loop alle risico’s goed bij na en vraag advies bij de makelaar of de notaris. Als je goed bent voorbereid kun je namelijk een hoop ellende voorkomen.
Meer informatie?
Neem contact op of vraag een offerte aan.