Heb jij je droomhuis gevonden op de NVM Open Huizen Dag? De overdracht van je huis moet je bij de notaris laten regelen. In deze blog vertellen we je hoe het werkt.

 

Koopovereenkomst

Als je een woning hebt gekocht, moet er een schriftelijke koopovereenkomst worden opgesteld waarin de afspraken tussen koper en verkoper zijn vastgelegd. Deze afspraken gaan bijvoorbeeld over de hoogte van de koopprijs, de datum van de sleuteloverdracht, wie de kosten van de overdracht betaalt en welke roerende zaken worden overgenomen of juist niet. Vaak worden ook ontbindende voorwaarden opgenomen in de koopovereenkomst, bijvoorbeeld ter verkrijging van een hypotheek door de koper.

 

Hypotheek

Voor de meeste mensen is het niet mogelijk om een huis volledig met eigen geld te betalen. Vaak komt er dan ook een geldlening kijken bij de aankoop van een huis. Regel je een hypotheek via een bank, een andere geldverstrekker of misschien familie? Dan wordt de hypotheekakte door de notaris opgesteld. Met een hypotheekakte wordt bereikt dat het huis als onderpand dient voor de hypotheekverstrekker.

 

De dag van de overdracht

De notaris stelt voor de dag van de overdracht de akte van levering en de nota van afrekening op en stuurt deze ruim van te voren naar de verkoper, de koper en de betrokken adviseurs. De leveringsakte wordt bij de notaris door verkoper, koper en de notaris ondertekend. Dit gebeurt alleen als de koopprijs op de derdenrekening van de notaris staat en zeker is dat op het huis geen hypotheek of beslag meer van de verkoper zit. Door ondertekening van de leveringsakte vindt ‘de juridische levering’ plaats. Meteen na ondertekening van de leveringsakte worden de sleutels overgedragen. Dit is ‘de feitelijke levering’.

 

Heb je vragen of wil je de overdracht van je huis door ons laten regelen? Neem dan gerust contact met ons op. Door de overdracht van je huis bij ons te regelen maak je tevens kans op een SONOS One speaker!

 

Meer informatie?

Neem contact op of vraag een offerte aan.

Share This